Pagopoieion- Παγοποιείον

ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ Αυτοβιογραφούμενος Παράσταση από την Ομάδα Πολυφωνικών Αφηγήσεων “Οι Άνθρωποι που Λένε Ιστορίες”


Το Σάββατο 08 Μαρτίου 2025, στο βιβλιοπωλείο cafe SOPHISTICO by greekbooks (Λεωφόρος Έβανς 5), και ώρα 21:00, το Ηράκλειο στην Κρήτη, η εταιρεία παραγωγής και οργάνωσης επιστημονικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων Clé d’Ut Ouverte παρουσιάζει την παράσταση πολυφωνικής αφήγησης με τίτλο “ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ Αυτοβιογραφούμενος”.


Στο Παγοποιείον. Στο χώρο μας το παρελθόν συναντάει το παρόν. Στο παρόν διαμορφώνουμε το μέλλον. Ανανεωθήκαμε και σας περιμένουμε για να σπάσουμε μαζί τον πάγο. Απολαύστε το καφέ, το ποτό ή το φαγητό σας και γίνετε και εσείς μέρος της ιστορίας μας.


Κορυφαίος λογοτέχνης των ελληνικών γραμμάτων, σπουδαίος μεταφραστής, αγαστός καλλιτέχνης του λόγου, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης (Σκιάθος 1851-1911), μελετάται από την Ομάδα Πολυφωνικών Αφηγήσεων “Oι Άνθρωποι που Λένε Ιστορίες” με γνώμονα τρία επιλεγμένα διηγήματα-αυτοβιογραφικά τεκμήρια του Έλληνα δημιουργού: Οι Μάγισσες (1900), Ο Έρωτας στα Χιόνια (1895), Έρως – Ήρως (1896).

Τα έργα ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Μαρία Καλιακάκη, Κατερίνα Βρισιμιτζάκη και η μουσικός και τραγουδίστρια Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή, η οποία υπογράφει την σκηνοθεσία και την δραματουργική επεξεργασία της παράστασης. Μαζί τους επί σκηνής βρίσκεται ο κιθαρίστας Μάνος Μαρκάκης. Την επιμέλεια των κειμένων έχει η Ελπίδα Περδίκη, ενώ την γραφιστική επιμέλεια και τον δημιουργικό σχεδιασμό της παράστασης υπογράφει το Cliqastudio.

Tην παράσταση υποστηρίζει Το Θέατρο των Φωνών / The Theatre of Voices. Χορηγός Επικοινωνίας: ΘΕΜΑ Κρήτης, 103.1

Κρατήσεις θέσεων – Προπώληση εισιτηρίων:
στο βιβλιοπωλείο SOPHISTICO by greekbooks και στα τηλέφωνα 2810 286035 & +30 6981419067 και στο email της εταιρείας παραγωγής cledutouverte@gmail.com


Από το ΣΗΜΕΙΩΜΑ της σκηνοθέτιδας, Άννας Παπαγιαννάκη Διβανή
<<Κάποιος ποιητής το έχει πει: υπάρχουν άνθρωποι που διαρκώς αλλάζουν.

Σώματα που αποκτούν άλλες μορφές, μεταμορφώνονται, αφού οι πρώτες τους φωνές αναζητούν καινούργια σώματα για να ηχήσουν. Ο Γιωργής ο γιος της Μπούρμπαινας, ο Γιαννιός ο Έρωντας, η Αρχόντω το κορίτσι που έγινε νύφη, η Μαλάμω του Παπακωνσταντή, η Γερακώ της Σουσάννας, η Κυρατσούλα το Διοματαράκι. Αληθινά πρόσωπα από τη ζωή του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Τέλη 19ου αιώνα. Το ηθογραφικό διήγημα του Παπαδιαμάντη γαλουχείται μέσα στις στήλες της αθηναϊκής εφημερίδας, συμμορφώνεται στις αξιώσεις της εκτεταμένης διάδοσής της, αποκτά μορφή και χαρακτήρα: μειωμένο σε έκταση, με δημοσιογραφική αποτύπωση των γεγονότων γύρω από τα οποία εκτυλίσσεται το ψυχογράφημα κάθε προσώπου, με εναλλασσόμενο γλωσσικό ύφος που αποτυπώνει άλλοτε την ντοπιολαλιά της ελληνικής περιφέρειας κι άλλοτε το γλωσσικό ιδίωμα των Αθηναίων αναγνωστών της εφημερίδας.

Αν και ό,τι φτάνει σε εμάς δεν είναι παρά αυτό που γεννήθηκε εκατό και πλέον χρόνια πριν από τις πιέσεις συγκεκριμένων ιστορικών καταστάσεων και προσώπων, το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ακόμη ζει ζωήν ενδόμυχον. Μπροστά στα μάτια του αναγνώστη ξεχύνονται οι φωνές των προσώπων ζωντανές, σαν ένα παράδοξο ποτάμι που κυλά ορμητικά κι αντίστροφα του χρόνου: από τη θάλασσα ξεβουρβουλά και επιστρέφει στην πηγή του. Παράδοξο ποτάμι οι φωνές, που μέχρι να ηχήσουν τρέφονται από την ίδια τους την σάρκα. Καταπίνουν τα φωνήεντα στις σελίδες των κλειστών βιβλίων, ρουφούν αργά τους χυμούς των συμφώνων που τους αναλογούν, ζουν μέσα στην υγρασία της άλαλης γλώσσας και με την προσμονή του ήχου.

Οι Μάγισσες (1900), Ο Έρωτας στα Χιόνια (1895), Έρως – Ήρως (1896): αυτοβιογραφικά τεκμήρια του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη διαλεγμένα από το διηγηματογραφικό του έργο.

Ο ερωτευμένος νέος, ο ναυτικός που λαχταρά την μάνα θάλασσα, η κακοπαντρεμένη κόρη, η μάνα που κακοδαιμονίζεται και η μάνα που υπομένει. Πρόσωπα που ανασαίνουν την ελληνική γλώσσα μέσα στην ευρυχωρία της ψυχής που μιλά έχοντας ζήσει αυτό που το χέρι δεν μπορεί να αποτυπώσει στο χαρτί και αυτό που το στόμα αδυνατεί να περιγράψει.

Κλείστε τα μάτια και ακούστε: σκεφτείτε πως οι φωνές που σας μιλούν προέρχονται από την τριπλή δόνηση μιας και μόνο φωνητικής χορδής. Μα οι φωνητικές χορδές κάνουν ζυγιά μες του

ανθρώπου το λαρύγγι! Παράδοξο, ε; Παράδοξη είναι η φωνή του αφηγητή. Ποτάμι που κυλά και επιστρέφει στην πηγή του. Πριν από τη θάλασσα, υπήρξε το ποτάμι· πριν από το θέατρο, η φωνή.>>

Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ

Οι Άνθρωποι που Λένε Ιστορίες
Ομάδα Πολυφωνικών Αφηγήσεων για όσα συνέβησαν άλλοτε.
Τώρα μιλάμε σε εσάς. Αύριο ποιός ξέρει;
Η Ομάδα Πολυφωνικών Αφηγήσεων ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΛΕΝΕ ΙΣΤΟΡΙΕΣ είναι η συνέργεια των ηθοποιών Κατερίνα Βρισιμιτζάκη και Μαρία Καλιακάκη και της σκηνοθέτιδας & μουσικού Άννας Παπαγιαννάκη Διβανή. Η δράση τους αφορά στην πολυφωνική απόδοση επιλεγμένων έργων της λογοτεχνίας, της ποίησης και του θεατρικού ρεπερτορίου. Στο επίκεντρο του ερμηνευτικού τους ενδιαφέροντος βρίσκεται η μελέτη των πολυφωνικών τεχνικών αφήγησης που φέρνουν τα πρόσωπα ενός δράματος πολύ κοντά στην έννοια του ελληνικού Χορού. Η παράσταση πολυφωνικής αφήγησης ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ Αυτοβιογραφούμενος ~ μια σπουδή στον ερωτικό Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη ~ αποτελεί την πρώτη τους παράσταση και συντελείται σε συνεργασία με τον μουσικό Μάνο Μαρκάκη, στα μουσικά αποσπάσματα και τα ηχοτοπία.

Ακολουθήστε την Ομάδα Πολυφωνικών Αφηγήσεων στα social media
Facebook | Οι Άνθρωποι που Λένε Ιστορίες


Μάνος Μαρκάκης μουσικός επί σκηνής
Ο Μάνος Μαρκάκης σπούδασε στο Τμήμα Παιδαγωγικής Εκπαίδευσης, από όπου αποφοίτησε το 2015, ενώ παράλληλα ακολούθησε σπουδές στη μουσική. Είναι κάτοχος πτυχίου Αρμονίας από το Εθνικό Ωδείο (παράρτημα Ηρακλείου) και πτυχίου τζαζ κιθάρας από το Ωδείο Φίλιππος Νάκας (τάξη του Γιώτη Σαμαρά), το οποίο ολοκλήρωσε το 2021. Το 2022 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με ειδίκευση στη «τζαζ μουσική και τον αυτοσχεδιασμό με νέες τεχνολογίες». Έχει παρακολουθήσει διαδικτυακά σεμινάρια του Πανεπιστημίου Berklee με αντικείμενο την τεχνολογία και την τέχνη της μουσικής παραγωγής, καθώς και το επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΜουσικοκινητικήΑγωγή» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Επαγγελματικά, έχει δραστηριοποιηθεί ως μουσικός σε διάφορα σχήματα στην Αθήνα, τη Ρόδο και την Κρήτη, παίζοντας blues, rock, disco, jazz, αλλά και ελληνικό ρεπερτόριο, αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία στη σκηνή.

Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή σκηνοθέτις
Η Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή γεννήθηκε στην Κομοτηνή. Είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια του εκπαιδευτικού κύκλου φωνητικής παιδαγωγικής, συνόλων και performance ΤO ΘΕΑΤΡΟ ΤΩΝ ΦΩΝΩΝ (ΤHE THEATRE OF VOICES, TToV), τoν οποίο ίδρυσε στο Ηράκλειο της Κρήτης, το 2018.
Ως mezzo soprano έχει συνεργαστεί με συνθέτες, φεστιβάλ, θέατρα, χορωδιακά σύνολα και ορχήστρες σε Ελλάδα, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και Κάτω Χώρες στην παλιά μουσική και στην παραγωγή έργων σύγχρονης μουσικής. Παραστάσεις μουσικού θεάτρου που έχει σκηνοθετήσει έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ σε Ελλάδα, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και στις Κάτω Χώρες [Κόκκινη κλωστή δεμένη… (2022), VRGN – Ο Θάνατος της Νυχτοπεταλούδας (ψηφιακό μουσικό θέατρο, ταινία μεσαίου μήκους για την Virginia Woolf, TToV, 2021), O Εγωιστής Γίγαντας σε μουσική Νίκου Ξανθούλη (2020), Μακρύς Μολυβένιος Πέπλος (διασκευάζοντας τον Ματωμένο Γάμο του Federico G. Lorca, TToV, 2029), Αόρατη Αναπνοή: “Tao Te Ching” - “Ασκητική” του Νίκου Καζαντζάκη (TToV, 2019), Μόνο Μετά Θάνατον: Παλίμψηστα και Μουσικά του Κωνσταντίνου Ι. Σφακιανάκη (για το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, 2019), ALLI MANA PA K’ EHO (A collaboration wirh the ALLI MANA theatre company, Amsterdam, The Netherlands, 2017), Έκφρασις Πόλεως 1453: Μουσική από τις δύο πλευρές του Βυζαντίου (Σε συνεργασία με το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, 2015), LULLUBIES: To rock and to lull thee (Εθνογραφώντας το Νανούρισμα επί σκηνής, σε συνεργασία με το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, 2012), two vo/i/c[e]s and cello (Music Theatre works as laboratories of language, Υork, UK, 2012), I Dream I Am the Death of Orpheus (έρωτας και θάνατος στο έργο του Claudio Monteverdi, Υork, UK, 2012), Uno lamentο della ninfa (The Lacrima patern and the genesis of stile rapresentativo, 2011)].
Απόφοιτος του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής, σπούδασε πιάνο, φωνητική και ανώτερα θεωρητικά της μουσικής, αποφοιτώντας από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με ειδίκευση στην Ιστορική Μουσικολογία /Μουσικοπαιδαγωγική και με μεταπτυχιακό τίτλο στη φωνητική μουσική της Αναγέννησης (2009). Το 2012 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Πανεπιστήμιο του York (Ηνωμένο Βασίλειο) με ειδίκευση στις φωνητικές τεχνικές του πρώιμου Baroque και στο φωνητικό έργο του Claudio Monteverdi. Σπούδασε διεύθυνση φωνητικών συνόλων στο Zoltán Kodály Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της Μουσικής Ακαδημίας Liszt (Ουγγαρία, 2007), μαθήτευσε στο πιάνο, το τραγούδι, τον αυτοσχεδιασμό και την διεύθυνση φωνητικών συνόλων με τους Orsoya Szabo, Emma Kirkby, Richard Jackson, Robert Hollingworth, Άρη Χριστοφέλλη, Γιάννη Ιωαννίδη, Peter Erdei, Roger Marsh, Peter Seymour και Γιώργο Χατζηνίκο.
Καλεσμένη ομιλήτρια στο TEDxAlexandroupolis (Back to basics: the reason why folksongs never die, 2016), ως μoυσικολόγος και μουσικός έχει συνεργαστεί με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, το Ιστορικό Μουσείο της Κρήτης, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τα Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό Φεστιβάλ, την Academy of Vocal Arts στην Ολλανδία, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το Πνευματικό Κέντρο Άνω Βιάννου «Περικλής Βλαχάκης», εκδίδοντας το βιβλίο “Το Βιαννίτικο Μουσικό Εργαστήρι” (ΧλειουνάκηΜαστρογιωργάκη, Μαρία & Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή, Βιάννος, 2018).
Δίδαξε Μουσικό Θέατρο, Φωνητικό Αυτοσχεδιασμό και Αγωγή του Σκηνικού Λόγου στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης «Νότος», συνεργάστηκε με την Vamos Orchestra, και με το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου από τη θέση της Υπευθύνου Αρχείου, Δραματολογίου και Μουσικής Βιβλιοθήκης (2019-2021), ενώ το Σεπτέμβριο του 2022, σε συνεργασία με τον Δήμο του Πειραιά, σχεδίασε και υλοποίησε το φεστιβάλ ΕΚ ΠΕΙΡΑΙΩΣ: Μνήμες Μικρασίας, από τη θέση της σκηνοθέτιδας και καλλιτεχνικής διευθύντριας.


Π Α Π Α Δ Ι Α Μ Α Ν Τ Η Σ Α υ τ ο β ι ο γ ρ α φ ο ύ μ ε ν ο ς

Σκηνοθεσία & Δραματουργική επεξεργασία: Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή

Οι Άνθρωποι που Λένε Ιστορίες είναι οι:
Μαρία Καλιακάκη
Κατερίνα Βρισιμιτζάκη
Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή
Μουσικός επί σκηνής: Μάνος Μαρκάκης
Επιμέλεια κειμένων: Ελπίδα Περδίκη
Aφίσα / Γραφιστικός Σχεδιασμός: Cliqastudio
Φωτογραφίες: Έλενα Καττή