Ουζερί του Τερζάκη

Ψηφιακή κάλυψη τηλεοπτικού σήματος ή πολιτική συγκάλυψη; Βρισκόμαστε άραγε μπροστά σε ένα νέο σκάνδαλο;


Ερώτηση από τον Χάρη Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Γκρίζα σημεία του διαγωνισμού για την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία Σταθμών Συμπληρωματικής Κάλυψης για διανομή τηλεοπτικού σήματος σε διάφορες περιοχές της χώρας, αναδεικνύει ο Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, καταθέτοντας σχετική Ερώτηση προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την συνυπογραφή 12 ακόμη Βουλευτών.




Με την Ερώτηση γίνεται αναφορά στο ιστορικό εφαρμογής σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας, από τον Μάρτιο του 2015, αναφορικά με την παύση αναλογικών μεταδόσεων και την οριστική μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση, στη σημαντική κριτική που ασκήθηκε και τις καταγγελίες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας, χαρακτηρίζοντας τον εν λόγω διαγωνισμό ως «σκάνδαλο», εξαιτίας κυρίως των φωτογραφικών του όρων, του χαμηλού τιμήματος - εν συγκρίσει με τα προβλεπόμενα έσοδα - καθώς και λόγω ζητημάτων παραβίασης, των αρχών του ανταγωνισμού, συνεπεία της υποβολής μίας μόνο προσφοράς.

Γίνεται επίσης αναφορά στο ότι το 2018, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα του «ψηφιακού» αποκλεισμού, μερίδας πολιτών, έκανε προσπάθεια για εξασφάλιση της πρόσβασης στους ελληνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς των μόνιμων κατοίκων «λευκών περιοχών», δηλαδή περιοχών εκτός τηλεοπτικής κάλυψης. Η λύση που προκρίθηκε ήταν επιδοματικού χαρακτήρα και αφορούσε 3.500 «λευκές περιοχές» σε όλη την Ελλάδα, οι κάτοικοι των οποίων (164.000 νοικοκυριά) θα προμηθεύονταν κουπόνι προς εξαργύρωση, σε πάροχο της επιλογής τους, για την απόκτηση εξοπλισμού, ο οποίος θα τους εξασφάλιζε πρόσβαση στους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας.

Πρόσφατα, η ΑΕ του Δημοσίου «Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας Α.Ε.» - ΕΔΥΤΕ Α.Ε, ως τεχνολογικός φορέας υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προκήρυξε στις 08-10-2025, ανοικτό διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό με τίτλο «Προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία Σταθμών Συμπληρωματικής Κάλυψης (ΣΣΚ) για διανομή τηλεοπτικού σήματος σε Λευκές Περιοχές, μέσω της τεχνολογίας της επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής», με προϋπολογισμό 22.717.171,87 ευρώ με ΦΠΑ, το οποίο επιμερίζεται σε περίπου 420.000 ευρώ ανά σταθμό, με δικαίωμα προαίρεσης 100%, ήτοι δυνητικό συνολικό κόστος έως και 45,4 εκατομμύρια ευρώ.

Δυστυχώς, οι δημοσιευθέντες όροι και τα οικονομικά χαρακτηριστικά του ανωτέρω διαγωνισμού, εγείρουν ήδη σοβαρά ερωτήματα για τη διαφάνεια, τη σκοπιμότητα και το ύψος της δαπάνης, καθώς προκύπτουν ενδείξεις ότι πρόκειται για υπερκοστολογημένη και φωτογραφική διαδικασία, προς όφελος συγκεκριμένου παρόχου, ενώ δεν λείπουν και δημοσιεύματα που μιλούν για προσπάθεια πριμοδότησης συγκεκριμένου ιδιώτη, με δημόσιο χρήμα και διαδικασία με «οσμή» σκανδάλου, για δεύτερη φορά, μετά την αρχική μετάβαση της Χώρας στην ψηφιακή τηλεόραση.



Γίνεται επίσης αναφορά σε συγκεκριμένα ζητήματα του διαγωνισμού και ζητούνται απαντήσεις στα ερωτήματα:
Με ποια τεχνική και οικονομική μελέτη τεκμηριώθηκε και καθορίστηκε ο προϋπολογισμός των 22,7 εκ. ευρώ (ή έως 45,4 εκ. με την προαίρεση) για 54 αναμεταδότες και μάλιστα περιορισμένης ισχύος; Ποιο είναι το αναλυτικό κόστος ανά σταθμό/ σημείο εκπομπής, ανά περιοχή και ανά στάδιο (προμήθεια/ capex – εγκατάσταση – λειτουργία – συντήρηση);
Έγινε συγκριτική ανάλυση κόστους με άλλες προμήθειες/εγκαταστάσεις αναμεταδοτών αντιστοίχων προδιαγραφών και υποπολλαπλάσιου κόστους, που έχουν ήδη πραγματοποιήσει δήμοι ή άλλοι φορείς του Δημοσίου, δεδομένου ότι πριν την εγκατάστασής τους, τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά έχουν ήδη εγκριθεί για την επάρκειά τους, από τον υφιστάμενο αποκλειστικό πάροχο; Υπάρχει συγκριτική ανάλυση ή μελέτη κόστους ανά σημείο σε σχέση με προηγούμενα ανάλογα έργα στην Ελλάδα ή στην ΕΕ; Αν ναι, ποια είναι τα αποτελέσματα;
Πώς δικαιολογείται ο όρος της δεκαετούς συνεχόμενης εμπειρίας και μάλιστα κατά την τελευταία δεκαετία, που απαιτείται από τους υποψήφιους αναδόχους ως νομικά πρόσωπα; Δεν έρχεται σε αντίθεση με την μόλις διετή εμπειρία, που απαιτείται για τους τεχνικούς/μηχανικούς που θα οριστούν ως υπεύθυνοι για την υλοποίηση του έργου, το οποίο ουσιαστικά φέρει χαρακτηριστικά καθαρά τεχνικής φύσεως συναρτώμενα και με την αποτελεσματικότητά του;
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, τα τιθέμενα από το Διαγωνισμό κριτήρια, χαρακτηρίζονται ιδιαιτέρως περιοριστικά, σε βαθμό που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και προδιαγράφουν το αποτέλεσμα της ανάθεσης υπέρ συγκεκριμένου ιδιώτη, ενισχύοντας την ύπαρξη αποκλειστικού μονοπωλίου. Τι απαντά το Υπουργείο; Πως διασφαλίζεται εν προκειμένω ότι οι όροι του διαγωνισμού δεν φωτογραφίζουν συγκεκριμένο πάροχο δικτύου;
Έχει αξιολογηθεί η τεχνολογική βιωσιμότητα της επίγειας ευρυεκπομπής σε ορίζοντα δεκαετίας, ενόψει της ταχείας μετάβασης στην ψηφιακή (διαδικτυακή) τηλεόραση; Πιστεύετε ότι το ύψος της υπολογισθείσας δαπάνης, σε σχέση με την 5ετή διάρκεια της σύμβασης, δικαιολογεί την υλοποίηση μιας τόσο μεγάλης επένδυσης με δημοσίους πόρους;
Δεδομένου ότι υπήρξε ήδη μέριμνα της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, για την εξασφάλιση της πρόσβασης των κατοίκων των «λευκών περιοχών» στις υπηρεσίες τηλεόρασης, μέσω δυνατότητας δορυφορικής μετάδοσης, καθώς και ότι δεν φαίνεται να υπήρξε κάποιο επιτακτικό αίτημα που να δικαιολογεί επί του παρόντος, την «εξπρές» ένταξη του εν λόγω έργου στο ΠΔΕ, και την προκήρυξη ενός διαγωνισμού που από πολλούς χαρακτηρίζεται ως «φωτογραφικός», προτίθεται το Υπουργείο να αναστείλει ή να επανεξετάσει τη διαδικασία, προτού δεσμευθούν σημαντικοί δημόσιοι πόροι σε ένα έργο που ενδέχεται να αποδειχθεί τεχνολογικά ξεπερασμένο και οικονομικά αδικαιολόγητο;
Εξετάστηκε η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί για το σκοπό του έργου το δίκτυο της ΕΡΤ που διαθέτει υποδομή πανελλαδικής κάλυψης;