Τον Μάιο του 2024, όταν δόθηκε η εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ να ξεκινήσει την προεργασία για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» μετά το κλείσιμό του, η τοπική κοινωνία αιφνιδιάστηκε. Μπορεί η πρόταση της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής να είχε απορριφθεί μερικά χρόνια πριν, αλλά κανείς δεν περίμενε ότι το Ηράκλειο θα έμενε επί της ουσίας εκτός του κυβερνητικού σχεδιασμού.
ΚΟΣΜΗΜΑ Πλουμή - Παραγιουδάκης. Σε κάθε όμορφη στιγμή, δίπλα σας με αγάπη! Ηράκλειο οδός 1821 & Κόσμων γωνία, τ.2810333337
Οι κινήσεις που ακολούθησαν από τη νέα Δημοτική Αρχή, άλλαξαν τα δεδομένα. Ο Δήμος Ηρακλείου ενίσχυσε τη θέση του τεκμηριώνοντας τις ιδιοκτησίες του (που συνολικά αγγίζουν το 1/3 της έκτασης, με τον Δήμο να είναι ιδιοκτήτης κατά 100% σε 199,7 στρέμματα και κατά 11/30 σε 979,8 στρέμματα, δηλαδή ιδιοκτήτης του 32,8% της συνολικής έκτασης του αεροδρομίου), αλλά έβαλε στο τραπέζι και έναν νέο ρόλο: Αυτόν του συνδικαιούχου του έργου. Το μήνυμα «τίποτα δεν θα γίνει χωρίς τον Δήμο Ηρακλείου» του Αλέξη Καλοκαιρινού, παραδόθηκε χέρι με χέρι από τον ίδιο, τόσο στον Πρωθυπουργό, όσο και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και το ΤΑΙΠΕΔ, ενισχυμένο μάλιστα με ισχυρά επιχειρήματα.
Αποκαλύφθηκε ταυτόχρονα ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή, δεν είχε δοθεί από την Πολιτεία ιδιαίτερη σημασία σε όσα έλεγε ο Δήμος Ηρακλείου. Όλοι θυμόμαστε την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ να δηλώνει άγνοια για τις ιδιοκτησίες του Δήμου, αλλά και τον καθ’ ύλην αρμόδιο Υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο, να δηλώνει από το γραφείο του Καλοκαιρινού ότι πρώτη φορά ακούει ότι ο Δήμος είναι συνιδιοκτήτης του 1/3 της έκτασης του αεροδρομίου.
Αυτή η εικόνα άλλαξε το τελευταίο εξάμηνο. Με μεθοδικές και ουσιαστικές κινήσεις, τεκμηριωμένα και χωρίς υπερβολές από τη Δημοτική Αρχή. Και αποτελεί επιτυχία του Καλοκαιρινού, τόσο το ότι το Υπουργείο έκανε ένα βήμα πίσω και υιοθέτησε τη θέση του Δήμου «πρώτα να ξεκαθαρίσουμε το ιδιοκτησιακό και μετά προχωράμε στα υπόλοιπα», όσο και η πρόσκληση Σταϊκούρα προς τον Καλοκαιρινό να καταθέσει ο Δήμος τις προτάσεις του για την αξιοποίηση της έκτασης μέχρι το τέλος του 2024 και να δουν μαζί πώς μπορούν να χρηματοδοτηθούν.
Αυτές οι - θετικές - εξελίξεις φυσικά και δεν εφησυχάζουν κανέναν. Καμία χρηματοδότηση δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη, άλλωστε το είπε κι αυτό ο Υπουργός: Θα κάνουμε αυτό που θέλει ο Δήμος. Πόρους δεν έχουμε, αλλά θα ψάξουμε. Ας το κρατήσουμε αυτό.
Το βέβαιο όμως είναι ότι πλέον ο Δήμος Ηρακλείου μπήκε στο παιχνίδι. Και όχι απλώς υπολογίζεται η γνώμη του, αλλά αποκτά και προβάδισμα. Έχει βαρύνουσα σημασία. Και αυτό είναι κατάκτηση της Δημοτικής Αρχής. Όχι δώρο.
Εξίσου σημαντικές και οι δηλώσεις Καλοκαιρινού για τη σύνδεση της όποιας αξιοποίησης με το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο το οποίο εκπονείται αυτή τη στιγμή, η διερεύνηση της δυνατότητας διεύρυνσης της έκτασης έτσι ώστε να συμπεριλάβει και την εκτός αεροδρομίου περιοχή των περίπου 4.000 στρεμμάτων, αλλά και ο στόχος να μην χαθεί ούτε μία μέρα από το κλείσιμο του αεροδρομίου. Έτσι ώστε οι πολίτες της Νέας Αλικαρνασού, όλοι οι πολίτες του Ηρακλείου να έχουν στη διάθεσή τους αυτό τον χώρο το συντομότερο δυνατόν.