«Η Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, είναι μια υπηρεσία - κλειδί για την περιβαλλοντική προστασία της χώρας. Γι’ αυτό και η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε να την ενισχύσει σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και, κυρίως, μέσα από την διοικητική της αναβάθμιση και τον ορισμό Ειδικού Γραμματέα με αρμοδιότητα τα ζητήματα των ελεγκτικών μηχανισμών του ΥΠΕΝ. Πρόσφατα, δε, καταθέσαμε τροπολογία για την παράταση των αποσπασμένων υπαλλήλων στο Σώμα Επιθεωρητών και Ελεγκτών η οποία όμως δεν έγινε δεκτή από τον αρμόδιο Υπουργό» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Πώς θα κινηθεί η Κυβέρνηση; Προτίθεται να ενισχύσει την Υπηρεσία με προσωπικό, πόρους και εξοπλισμό ώστε να διασφαλιστεί η περιβαλλοντική προστασία στη χώρα μας; Και με ποιον τρόπο; Με ποια χρηματοδότηση; Ποιος είναι ο σχεδιασμός και ποια η διαδικασία που θα ακολουθηθεί; Ποια είναι τα ειδικά κίνητρα που θα χρησιμοποιηθούν για την προσέλκυση του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού που είναι απαραίτητο για να επιτελέσει το έργο; Κρίσιμα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις…».
Αναλυτικά η Ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα: «Αναγκαία η αναβάθμιση της Επιθεώρησης Περιβάλλοντος»
Σύμφωνα με το κεφάλαιο 4.5.2 της τελικής έκθεσης της Επιτροπής Πισσαρίδη ένα από τα βασικότερα προβλήματα χωροταξικού σχεδιασμού και περιβαλλοντικής προστασίας στη χώρα μας αποτελεί η αδυναμία του συστήματος περιβαλλοντικών ελέγχων. Συγκεκριμένα, η έκθεση συνιστά στις ελληνικές αρχές να καταστεί η υφιστάμενη Επιθεώρηση Περιβάλλοντος ανεξάρτητη αρχή απαλλαγμένη από την επιρροή της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας για την αποτελεσματικότερη άσκηση των καθηκόντων της. Προς ενίσχυση της επιχειρηματολογίας της, η Επιτροπή χρησιμοποιεί ως παράδειγμα την αντίστοιχη Environment Agency του Ηνωμένου Βασιλείου στην οποία απασχολούνται περί τους 10600 υπαλλήλους. Η αναντιστοιχία με την πραγματικότητα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης δεν θα μπορούσε να είναι πιο κραυγαλέα καθώς, σύμφωνα πάντοτε με τους συντάκτες της έκθεσης, το Υπουργείο Περιβάλλοντος διαθέτει 17 υπαλλήλους στην εν λόγω υπηρεσία, στους οποίους θα μπορούσαν να προστεθούν και οι επίσης περιορισμένοι υπάλληλοι που διενεργούν περιφερειακές επιθεωρήσεις επιφορτισμένοι όμως και με πλήθος άλλων αρμοδιοτήτων.
Η προηγούμενη κυβέρνηση προσπάθησε να ενισχύσει την συγκεκριμένη υπηρεσία μέσα από δύο διαφορετικές προσκλήσεις ενδιαφέροντος στο πλαίσιο της κινητικότητας εντός του ευρύτερου δημοσίου αλλά και, κυρίως, μέσα από την διοικητική της αναβάθμιση και τον ορισμό Ειδικού Γραμματέα με αρμοδιότητα τα ζητήματα των ελεγκτικών μηχανισμών του ΥΠΕΝ. Πρόσφατα, δε, ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε τροπολογία για την παράταση των αποσπασμένων υπαλλήλων στο Σώμα Επιθεωρητών και Ελεγκτών η οποία όμως δεν έγινε δεκτή από τον κύριο Υπουργό. Ενδιαφερόντως, η έκθεση αναφέρεται όχι μόνο στο μικρό μέγεθος της υπηρεσίας αλλά και στην «δυσαναλογία πόρων και θεσμικής ισχύος της Επιθεώρησης Περιβάλλοντος» σε σχέση «με την σπουδαιότητα του έργου που έχει να επιτελέσει» και στηλιτεύει την διοικητική υποβάθμιση της από ειδική γραμματεία σε απλή υπηρεσιακή μονάδα του ΥΠΕΝ που υλοποιήθηκε με τον νόμο του επιτελικού κράτους επί της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Σε αντίθεση με την παραπάνω κατεύθυνση, η παρούσα κυβέρνηση προσανατολίζεται στην συρρίκνωση της αυτονομίας της υπηρεσίας τόσο από το κράτος όσο και από τους ιδιώτες. Αυτό, εξάλλου, αποδεικνύει και ο νόμος «Επενδύω στην Ελλάδα» που κατοχύρωσε τη δυνατότητα των λίγων ιδιωτικών γραφείων, εφόσον δόθηκε η δυνατότητα και στα νομικά πρόσωπα, με εμπειρία σε ζητήματα περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων να συντάσσουν περιβαλλοντικές άδειες καθορίζοντας το πλαίσιο, το οποίο εν συνεχεία θα ελέγξουν οι επιθεωρητές περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα με την τροποποίηση του Νόμου 4014/2011 προβλέπεται η συρρίκνωση των ανταποδοτικών τελών που θα καταβάλλονταν προς το δημόσιο σε περιπτώσεις ανάθεσης του έργου σε ιδιώτη αξιολογητή. Ανάλογη συρρίκνωση της επιχειρησιακής δυνατότητας των επιθεωρητών περιβάλλοντος προβλεπόταν και στα άρθρα 124 και 125 του πρόσφατου νόμου για την Χωροταξική και Πολεοδομική Νομοθεσία μέσα από τα οποία οι ελάχιστοι επιθεωρητές επιφορτίζονταν με επιπρόσθετα γραφειοκρατικά καθήκοντα, παρεμποδίζοντας έτσι έτη περαιτέρω την ικανότητα τους να επιτελούν το βασικό τους έργο.
Με δεδομένη τη δυσκολία που παρουσιάζει για την ελληνική δημόσια διοίκηση η ανταπόκριση στις νέες προκλήσεις που θέτει η κλιματική αλλαγή.
Με δεδομένο τον προσανατολισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην θωράκιση των ευρωπαϊκών οικονομικών από τους νέους περιβαλλοντικούς κινδύνους και απειλές.
Και με δεδομένη την επιβεβαιωμένη αδυναμία της παρούσας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος να επιτελέσει το έργο της παρά της γενναίες προσπάθειες των δημόσιων λειτουργών που την στελεχώνουν.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός
Α) Λαμβάνοντας υπόψη την, διαπιστωμένη από την έκθεση Πισσαρίδη, αδυναμία της υφιστάμενης υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, προτίθεστε να την ενισχύσετε με προσωπικό, πόρους και εξοπλισμό ώστε να διασφαλιστεί η περιβαλλοντική προστασία στη χώρα μας;
Β) Πως προβλέπεται να πραγματοποιηθεί η ενίσχυση του Σώματος ιδιαίτερα όταν σύμφωνα με τα άρθρα 124-125 του Νόμου 4759/2020 οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος επιφορτίζονται με επιπρόσθετα αντικείμενα πέραν των επιθεωρήσεων;
Γ) Αν στα σχέδια της κυβέρνησης βρίσκεται η προαναφερθείσα ενίσχυση των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, πως σκοπεύετε να χρηματοδοτήσετε την συγκεκριμένη υπηρεσία;
Δ) Ποιος είναι ο σχεδιασμός και ποια διαδικασία θα ακολουθήσετε για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού στην υφιστάμενη υπηρεσία. Ποια ειδικά κίνητρα σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε για την προσέλκυση του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού που είναι απαραίτητο για να επιτελέσει το έργο;