Πλουμή - Παραγιουδάκης

Ξεκινά η κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλλι Ηρακλείου Κρήτης


Άνοιξε ο δρόμος για την κατασκευή του νέου υπερσύγχρονου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλλι Ηρακλείου. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε, σήμερα 21 Φεβρουαρίου 2019, τη Σύμβαση Παραχώρησης, μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της Εταιρείας Παραχώρησης «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε», του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών Συνδέσεων αυτού».

Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης και την κύρωση της από τη Βουλή, ξεκινά η υλοποίηση ενός έργου με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη αλλά και γενικότερα για την Εθνική οικονομία. Πρόκειται για μία επένδυση 1,5 δις ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ. Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

Μάλιστα, με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.). Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης.

Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει, ουσιαστικά, την αυλαία των μεγάλων έργων παραχώρησης Τρίτης Γενιάς. Το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλλι εντάσσεται σε ένα μακρόπνοο πρόγραμμα υποδομών, που θα συμβάλλει καθοριστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τη δίκαιη ανάπτυξη, καθώς πρόκειται για μία επένδυση που πραγματοποιείται με όρους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος αλλά και προς όφελος των τοπικών κοινωνιών

Θα πρέπει να τονιστεί πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε, για πρώτη φορά, το Δημόσιο να διατηρήσει ισχυρή παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του Αεροδρομίου με συγκεκριμένα οφέλη. Αξίζει να σημειωθεί, ότι προηγήθηκε, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ένας σημαντικός κύκλος παρεμβάσεων και αλλαγών στη δομή του διαγωνισμού. Αυτές οι παρεμβάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος καθώς και τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, αποτυπώνονται στη Σύμβαση Παραχώρησης .

Ειδικότερα, σε αυτή μεταξύ άλλων προβλέπεται:
Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα το οποίο διαμορφώθηκε σε 45.9%. Κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά τη λήξη του δωδέκατου μήνα από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης με προφανές όφελος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

· Για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%. Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις. Ειδικότερα, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις. Τα έσοδα από το αυξημένο εις το διπλάσιο ανταποδοτικό τέλος, υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ.

· Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δις ευρώ, (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).

· Με την υλοποίηση του έργου θα δοθεί ώθηση στην τοπική επιχειρηματικότητα. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέταξε στους όρους σύμβασης τη δημιουργία εκθεσιακού χώρου σε έκταση δέκα στρεμμάτων, για την αποκλειστική προβολή των τοπικών προϊόντων και εταιρειών.
Επίσης, για πρώτη φορά ένα σύγχρονο έργο θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου και του τοπίου, με παρεμβάσεις στα ελάχιστα τεχνικά στοιχεία του διαγωνισμού (καθορισμός συγκεκριμένων υψηλών προδιαγραφών για βιοκλιματικό κτίριο του Αεροσταθμού κατά ΚΕΝΑΚ, θέσπιση ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Αερολιμένα, ειδικοί όροι για την αρχιτεκτονική του κτιρίου κλπ).
Επιπλέον, για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου, υπήρξε αποφασιστική προώθηση των απαλλοτριώσεων με τη νέα διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαθεσιμότητα του χώρου για την εκτέλεση του έργου πριν από την έναρξη της Περιόδου Παραχώρησης. Για την κατασκευή του Αερολιμένα και των οδικών συνδέσεων καθώς και των ζωνών άρσης εμποδίων έχουν εκδοθεί 28 Αποφάσεις κήρυξης αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.
Ριζική τροποποίηση του τρόπου επιλογής, με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό, του Ανεξάρτητου Μηχανικού και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο.
Τέλος σημειώνεται, ότι στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο –Αρκαλοχώρι – Βιάννος.



Στην σημαντικότητα του νέου αναπτυξιακού έργου του Διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλειου, αναφέρθηκε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, μιλώντας σήμερα στο Καστέλι του Δήμου Μινώα, στην εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης για την μελέτη κατασκευής, χρηματοδότηση, λειτουργία του αεροδρομίου παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών, Βουλευτών, Δημάρχων, τοπικών φορέων, των αναδόχων της κατασκευάστριας εταιρείας, κ.α.


Νωρίτερα προσερχόμενος ο κ. Αρναουτάκης στην εκδήλωση της υπογραφής είχε συνομιλία με τους διαδηλωτές έξω από το Δημοτικό κτήριο και στην συνέχεια στην διάρκεια της ομιλίας του μετέφερε το αίτημα τους και ζήτησε από τον Υπουργό Μεταφορών να τους δεχτεί σε διάλογο.
Συγκεκριμένα ο Περιφερειάρχης για την υπογραφή της σύμβασης για το μεγάλο έργο, αφού καλωσόρισε όλους, είπε στην ομιλία του:
«Η σημερινή ημέρα αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την Περιφέρεια Κρήτης, για όλους τους Κρητικούς. Σήμερα ξεκινά και επίσημα ένα μεγάλο ταξίδι, ένα ταξίδι από την Κρήτη στον κόσμο, με σταθμό το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου, εδώ στο Καστέλι.
Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία του νέου αεροδρομίου η Κρήτη ολόκληρη αποκτά μια νέα αναπτυξιακή ταυτότητα.
Το αποτύπωμα αυτού του μεγάλου έργου θα μεταβάλει καθοριστικά τη θέση του νησιού στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών. Με βεβαιότητα πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής, ένα έργο που αποδεικνύει πως όταν λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο, μπορούν να προκύψουν σημαντικά οφέλη για ολόκληρη την κοινωνία.
Για την Περιφέρεια Κρήτης το νέο αεροδρόμιο:
• δίνει μεγάλη ώθηση στον τουρισμό της Κρήτης σε ετήσια βάση
• αναβαθμίζει το γεωστρατηγικό ρόλο του νησιού
• και ταυτόχρονα αποτελεί μια σημαντική επένδυση που θα προσφέρει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας σε σταθερή και μόνιμη βάση για τα επόμενα χρόνια.
Την ίδια στιγμή εκφράζουμε την πάγια θέση μας, πως για τέτοια μεγάλα έργα υποδομής θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και να ικανοποιούνται, στο μέτρο του εφικτού, οι ανάγκες και τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών.
Με αυτό το δεδομένο τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως το έργο θα πρέπει να είναι περιβαλλοντικά βιώσιμο. Θα πρέπει σε όλα τα στάδια να τηρηθεί η κείμενη νομοθεσία, να διασφαλιστεί παράλληλα ότι οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων που θα απαλλοτριωθούν θα αποζημιωθούν με τρόπο δίκαιο και αντικειμενικό.
Αγαπητέ Υπουργέ, φίλες και φίλοι
Από σήμερα η ευρύτερη περιοχή του Καστελλίου εισέρχεται σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά. Μια αναπτυξιακή πορεία που δεν θα συμπεριλαμβάνει μόνο το έργο του αεροδρομίου, αλλά που θα πρέπει να συνοδεύεται και από την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, κατάλληλου και ικανού να εξυπηρετήσει τα εκατομμύρια των επιβατών που σε ετήσια βάση θα ταξιδεύουν από το νέο αεροδρόμιο. Την ίδια στιγμή κρίνεται απαραίτητη και η κατάρτιση μιας αναπτυξιακής στρατηγικής για την περιοχή τα επόμενα χρόνια, την υλοποίηση της οποίας θα στηρίξει η Περιφέρεια Κρήτης.
Κλείνοντας, και αφού συγχαρώ τους μελετητές, το αρμόδιο Υπουργείο, το Δήμο Μινώα Πεδιάδας, τα στελέχη που θα αναλάβουν την ευθύνη της κατασκευής για την άριστη συνεργασία που έχουμε μέχρι σήμερα, να επαναλάβω πως με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου γίνεται πράξη η στρατηγική μας προτεραιότητα για ολοκληρωμένη ανάπτυξη που προωθούμε με συνέπεια τα τελευταία χρόνια στην Περιφέρεια Κρήτης».


Ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας κ. Καλογεράκης Ζαχαρίας στον χαιρετισμό - ομιλία του , ανέφερε :

«Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω στο Καστέλλι και στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας, σε ένα τόπο με σημαντική ιστορία από τα αρχαία χρόνια, ένα τόπο με εύφορη γη, ένα τόπο με φιλόξενους και εργατικούς κατοίκους. Ο Δήμος μας επιλέχτηκε να φιλοξενήσει ένα μεγάλο - εθνικής εμβέλειας έργο αυτό του Νέου Αεροδρομίου. Με την υπογραφή σε λίγο, της σύμβασης Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου, η σημερινή ημέρα αποτελεί μια μέρα σταθμό τόσο για το Δήμο και τους κατοίκους του, όσο και για ολόκληρη την Κρήτη. Για πολλούς τούτη η ώρα ήταν ένα όνειρο που σήμερα γίνεται πράξη. 

Ένα όνειρο που ξεκίνησε το 2003 με την εξαγγελία της τότε πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών κ.Βερελή και κ. Στρατάκη. Έπειτα από πολλές εξαγγελίες, αναβολές και ακόμη περισσότερα εμπόδια, το έργο αυτό γίνεται πράξη σήμερα, μετά από 16 ολόκληρα χρόνια, χάρη στις συστηματικές ενέργειες του παρευρισκόμενου υπουργού - γεγονός που πρέπει να του αναγνωρίσουμε δημόσια-. 

Το Νέο Αεροδρόμιο, αποτελεί ένα έργο υποδομής, που επηρεάζει και επαναπροσδιορίζει αναμφίβολα τα μέχρι τώρα περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα της περιοχής, όπως συμβαίνει εξάλλου σε κάθε μεγάλο έργο.

Στόχος της Δημοτικής αρχής από την πρώτη κιόλας μέρα ανάληψης των καθηκόντων της, στα πλαίσια των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, ήταν και παραμένει μέσα από συγκεκριμένο σχέδιο διεκδικήσεων και παρεμβάσεων, η αύξηση των θετικών και η μείωση των αρνητικών επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία του Νέου Αεροδρομίου. 

Στα πλαίσια της συνεργασίας μας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου και του παρευρισκόμενου υπουργού αλλά και στα πλαίσια της υπογραφής της σημερινής σύμβασης καταφέραμε να κατοχυρώσουμε :

è Το 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων εκ των οποίων το 1% απ΄ ευθείας στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας και άλλο 1% για έργα και κοινωνικές δράσεις υπερτοπικής εμβέλειας στο σύνολο των όμορων Δήμων.

è Εκθεσιακό συνεδριακό κέντρο.

è Μεγαλύτερος κοινωνικός έλεγχος και συμμετοχή του δημοσίου.

è Αρχιτεκτονική μελέτη για να δέσει με τον τόπο ο νέος σταθμός.

è Ο βιολογικός σταθμός του Αεροδρομίου θα συνδεθεί και θα εξυπηρετεί όλους τους όμορους οικισμούς.

è Ανεξάρτητος μηχανικός με τη διαδικασία διεθνούς προκήρυξης.

è Εγκατάσταση σταθμού ελέγχου των ρύπων και των θορύβων.

Συνεχίζουμε να διεκδικούμε με κυρίαρχο:

· το θέμα των απαλλοτριώσεων. 

Ένα μεγάλο θέμα κυρίως για τους ανθρώπους που χάνουν το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας τους και μένουν ακτήμονες στον τόπο τους.

Ελπίζω όπως έχετε δεσμευτεί κ. Υπουργέ, αλλά και με τη στήριξη των πολιτικών κομμάτων και των παρευρισκόμενων βουλευτών, να βρούμε τη χρυσή τομή στα πλαίσια της πρότασης που σας έχουμε καταθέσει, ώστε τουλάχιστον να έχουν την δυνατότητα με βάση το ύψος της αποζημίωσης να αντικαταστήσουν τις περιουσίες τους άμεσα. 

· Δεύτερο ζήτημα στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ είναι το τοπικό χωροταξικό σχέδιο της περιοχής.

Αναμένουμε εδώ και αρκετά χρόνια -και ελπίζω να κλείσει άμεσα- την χρηματοδότηση της μελέτης για το τοπικό χωρικό σχέδιο του Δήμου που θα καθορίσει τις χρήσεις γης ώστε με την έναρξη του έργου να προστατέψουμε την περιοχή από την άναρχη δόμηση. 

Ο συντοπίτης μας υπουργός κ. Σταθάκης έχει ήδη δεσμευτεί ότι ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας θα αποτελέσει τον πρώτο Δήμο στη χώρα ο οποίος θα χρηματοδοτηθεί για να εκπονήσει το τοπικό χωροταξικό του σχέδιο. 

· Για να επιτευχθεί η μεγιστοποίηση των ωφελειών, και να αμβλυνθούν οι πιθανές αρνητικές επιπτώσεις, είναι απαραίτητο να διαμορφωθεί ένα Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα, με εστιασμένες παρεμβάσεις στους επιμέρους τομείς, αλλά και θεσμικές δράσεις . 

Στη βάση αυτή έχει δρομολογηθεί η χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης για την προκήρυξη της μελέτης από την Αναπτυξιακή Ηρακλείου του

Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος του Δήμου Μινώα Πεδιάδας εκτός από τα απαραίτητα συνοδά έργα υποδομής για την ευρύτερη περιοχή, θα πρέπει να στηρίξει την προσαρμογή στις νέες συνθήκες και τον ομαλό μετασχηματισμό της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας. 

Προσβλέπουμε στην έγκριση από τα συναρμόδια υπουργεία της χρηματοδότησης των δράσεων του ειδικού αναπτυξιακού προγράμματος.

Στο πλαίσιο διεκδικήσεων που ομόφωνα έχει αποφασίσει το Δημοτικό μας Συμβούλιο, θα ήθελα επίσης να αναφερθώ :

- στην Εντοπιότητα των προσλήψεων,

- στην πλήρη εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων με βάση και τις προτάσεις των τοπικών υπηρεσιών,

- τη συμμετοχή του εκάστοτε Δημάρχου στο Διοικητικό Συμβούλιο που θα στέλνει το μήνυμα της συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας. 

Υπάρχουν σαφώς πολλά ακόμη ανοιχτά ζητήματα, τα οποία θέλω να πιστεύω ότι μέσα από ένα ειλικρινή διάλογο θα καταφέρουμε να δρομολογήσουμε και να υλοποιήσουμε εφόσον κοινός στόχος όλων μας – κυβέρνησης, πολιτικών κομμάτων, εταιρίας και φορέων- είναι ο σεβασμός της περιοχής και των κατοίκων της. 

Η σημερινή ημέρα αποτελεί την ολοκλήρωση μίας προσπάθειας πολλών χρόνων και την ίδια στιγμή την αφετηρία μίας νέας εποχής για τον τόπο και τους κατοίκους. 

Επιτέλους ένα μεγάλο έργο δρομολογείται στο νησί μας. 

Η πρόοδος και η ανάπτυξή του, επιβάλλουν εθνική συνεννόηση, τη στήριξη όλων των πολιτικών κομμάτων και των Βουλευτών αλλά και των επιστημονικών φορέων που διαχρονικά έχουν τοποθετηθεί θετικά στο έργο, με τις ιδέες και τις προτάσεις τους. 

Θα ήθελα να τους ευχαριστήσω όλους.

Υπάρχει εξάλλου και το μεγάλο θέμα της αξιοποίησης του υφιστάμενου Αεροδρομίου στο Ηράκλειο για να μην γίνει ένα νέο Ελληνικό.

Σε αυτό το θέμα είναι αυτονόητο η συμμετοχή μας σαν Δήμος μιας και το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα θα το υποστεί η περιοχή . 

Στο επόμενο διάστημα, όλοι θα κριθούμε από τις πράξεις μας και ο χρόνος θα δείξει αν πράγματι θέλαμε το έργο προς όφελος του λαού και του τόπου μας.

Προσβλέπω στην κοινή προσπάθεια όλων, γιατί τίποτα δεν χαρίζεται, αντίθετα όλα κερδίζονται με σχεδιασμό, πρόγραμμα και αγώνες. 



Το να παλεύεις για τον τόπο σου δεν είναι υποχρέωση, είναι καθήκον».