Ως Δήμος Ηρακλείου αλλά και ως ΠΕΔ Κρήτης χαιρετίζουμε τη σημερινή πρωτοβουλία του αρχηγού της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και ευελπιστούμε ότι από την συζήτηση θα βγουν χρήσιμα συμπεράσματα.
Τα τροχαία ατυχήματα ήταν και δυστυχώς παραμένουν μάστιγα για την Ελλάδα και ασφαλώς και για την Κρήτη. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χώρα μας, παρότι έχει σημειώσει βελτίωση τα τελευταία χρόνια, παραμένει πολύ ψηλά σε ποσοστά θνησιμότητας από τροχαία δυστυχήματα. Σύμφωνα με άλλα στοιχεία, της Ελληνικής Αστυνομίας, το ένα τρίτο των θυμάτων από τα τροχαία είναι νέοι ηλικίας 15 έως 29 ετών. Οι αιτίες είναι συγκεκριμένες. Η κακή ποιότητα των περισσοτέρων οδικών δικτύων στην χώρα αποτελεί σίγουρα μια από τις βασικές. Για αυτό και η αναγκαιότητα ενός σύγχρονου, ασφαλούς ΒΟΑΚ είναι δεδομένη.
Δυστυχώς, όμως, όπως γνωρίζουμε καλά και εδώ στην Κρήτη, η ελληνική πραγματικότητα δεν περιλαμβάνει μονάχα ανηλίκους - θύματα τροχαίων. Περιλαμβάνει και ανηλίκους – παραβάτες. Θύτες αλλά συχνά θύματα και οι ίδιοι.
Παιδιά - οδηγοί που πιάνουν το τιμόνι δίχως την κατάλληλη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, είναι ένα σύνηθες φαινόμενο, κυρίως στους επαρχιακούς δρόμους της Κρήτης. Για αυτό και εμείς στον Δήμο Ηρακλείου, πιστεύουμε ακράδαντα ότι η βελτίωση των δρόμων είναι το ένα σκέλος της λύσης του προβλήματος. Το άλλο είναι η κουλτούρα των οδηγών στην Ελλάδα: Αν δεν αλλάξει, τότε το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί , όσους δρόμους κι αν φτιάξουμε.
Προς την συγκεκριμένη κατεύθυνση και με την ακράδαντη πεποίθηση, ότι η οδική ασφάλεια είναι ΚΑΙ ζήτημα παιδείας, αποφασίσαμε όταν αναλάβαμε την δημοτική αρχή της πόλης, την επαναλειτουργία του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής στη Ν. Αλικαρνασσό.
Από τον Σεπτέμβριο του 2016, το Πάρκο άνοιξε ξανά τις πύλες του στο κοινό. Μέχρι στιγμής το έχουν επισκεφθεί περισσότερα από 9.000 παιδιά (8 Παιδικοί σταθμοί, 28 Νηπιαγωγεία, 90 Δημοτικά, 3 Γυμνάσια, 2 Λύκεια και μεμονωμένα πολλοί δημότες με τα παιδιά τους), τα οποία, με την χρήση του εξοπλισμού που διαθέτει το Πάρκο και χάρις στην πολύτιμη βοήθεια των ειδικών εκπαιδευτών, διδάσκονται στην πράξη τους κανόνες της οδικής ασφάλειας: Τον σεβασμό στην σήμανση, στους άλλους οδηγούς και στους πεζούς, αλλά και στα Άτομα με Αναπηρία, καθώς έχουμε δημιουργήσει ειδικό σημείο εκπαίδευσης των μαθητών στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά τα ΑμεΑ. Διδάσκονται επίσης τα λάθη που πρέπει να αποφεύγουν και τους κινδύνους της απρόσεκτης οδήγησης. Συχνά, μάλιστα, όπως μας έχει δείξει η εμπειρία, τα παιδιά που φεύγουν από το Πάρκο, γίνονται στη συνέχεια εκείνα «εκπαιδευτές» για τους γονείς τους και τους προτρέπουν να οδηγούν πιο προσεκτικά!
Κατά τη γνώμη μας, βεβαίως, δεν αρκεί η κυκλοφοριακή αγωγή να είναι απλώς μια «εκπαιδευτική εκδρομή» ή ένα διάλλειμμα στην καθημερινότητα των παιδιών. Πρέπει να ενταχθεί κανονικά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων. Με αυτή τη σκέψη, η Αντιδημαρχία Παιδείας του Δήμου Ηρακλείου, σε συνεργασία με τις διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, εισάγει πιλοτικά σε σχολεία της πόλης μάθημα ευαισθητοποίησης/εκπαίδευσης σε θέματα οδικής ασφάλειας, βασισμένο στο βιωματικό πακέτο εκπαίδευσης «ΔΡΟΜΟλόγια ΖΩΗΣ» που έχει αναπτύξει το Εργαστήριο Υγείας και Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΙ Κρήτης. Το μάθημα δεν αφορά μονάχα τα παιδιά, αλλά και τους καθηγητές καθώς και τους γονείς τους.
Η βασική αγωνία μας , ως Δήμος Ηρακλείου, είναι να θέσουμε τις βάσεις ώστε οι επόμενες γενιές των οδηγών της πόλης να είναι καλύτερες από εμάς. Και στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να το πετύχουμε. Γνωρίζουμε ότι θα χρειαστεί χρόνος προκειμένου να φανούν τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας. Αλλά θα συνεχίσουμε με πείσμα και προσήλωση, διότι μόνο έτσι, κρίνουμε εμείς, υπάρχει ελπίδα να σταματήσουμε κάποια στιγμή να μετράμε νεκρούς στην άσφαλτο.
Και θεωρούμε απαραίτητο η Πολιτεία και όλοι οι αρμόδιοι φορείς, εκτός από την βελτίωση των υποδομών, να επικεντρωθούν επίσης στην κυκλοφοριακή αγωγή των παιδιών: Με την εισαγωγή του μαθήματος στα σχολεία και με την δημιουργία Πάρκων Κυκλοφοριακής Αγωγής σε κάθε πόλη της Ελλάδος.
Ειδάλλως, αν δεν ληφθούν τώρα τα επιβαλλόμενα μέτρα, κινδυνεύουμε, ακόμα κι αν φτιαχτεί ο ΒΟΑΚ, να τον γεμίσουμε και αυτόν με μικρά εικονοστάσια.