Πλουμή - Παραγιουδάκης

Αυτός είναι ο χάρτης της αγοράς των σούπερ μάρκετ στην Κρήτη


Η αγορά της Κρήτης, αποτελούσε ανέκαθεν πεδίο ανταγωνισμού αλλά και μήλο της Έριδος για τις Ελληνικές αλλά και τις ξένες εταιρείες του κλάδου των σούπερ μάρκετ.
Η τουριστική ανάπτυξη και ο πρωτογενής τομέας παραγωγής ενισχύουν την οικονομική δύναμη των Κρητικών καταναλωτών, ενώ τα εκατομμύρια των τουριστών την θερινή περίοδο, πολλαπλασιάζουν την κίνηση και ενισχύουν σημαντικά τους τζίρους των καταστημάτων.




Παράλληλα, η Κρήτη ως ένας από τους ισχυρότερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας, βρίσκεται στην κορυφή των στόχων όλων των εταιρειών – παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες τροφοδοσίας που υπάρχουν λόγω της θάλασσας που την χωρίζει από την ηπειρωτική Ελλάδα. Επόμενο είναι λοιπόν να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον, με πολλούς «παίκτες», σκληρές πρακτικές αλλά και αρκετές επιλογές για τον καταναλωτή – ο οποίος πάντα κερδίζει από τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό.

Πιο αναλυτικά, στον τομέα του λιανικού εμπορίου σήμερα στην Κρήτη, δραστηριοποιούνται οι αλυσίδες:

ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ (Κρητική εταιρεία)

ΑΒ Βασιλόπουλος (Βελγικό-Ολλανδική εταιρεία)

Lidl (Γερμανική εταιρεία)

ΣΥΝΚΑ (Κρητική εταιρεία)

Φαιστός (Κρητική εταιρεία)

CRM (Κρητική εταιρεία)

Κρητικός (Ελληνική εταιρεία)

Bazaar (Ελληνική εταιρεία)

Ενώ «έρχεται» και ο Σκλαβενίτης (Ελληνική εταιρεία)

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η «άλωση» της αγοράς από εταιρείες ξένων συμφερόντων βρίσκεται σε εξέλιξη και παρά τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι τοπικές εταιρείες, ο ανταγωνισμός είναι πολύ σκληρός. ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl (αμφότερες ξένων συμφερόντων) κονταροχτυπιούνται σκληρά με την ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ, που είναι στην ουσία και ο βασικός τους ανταγωνιστής από άποψη μεγεθών, δικτύου αλλά και γενικότερης φιλοσοφίας.

Ο καταναλωτής καλείται να επιλέξει μέσα από μια μεγάλη βεντάλια καταστημάτων, με αρκετά πυκνή δομή στα αστικά κέντρα και δεδομένου ότι σε επίπεδο τιμών οι προσφορές βρίσκονται στα ίδια περίπου επίπεδα, τα πρόσθετα κριτήρια καθορίζουν την τελική επιλογή. Και ποια είναι αυτά τα κριτήρια;

- Η σχέση και η υποστήριξη που παρέχει στην τοπική οικονομία μέσω συνεργασιών με Κρητικούς παραγωγούς προϊόντων.

- Η κοινωνική προσφορά της κάθε εταιρείας στην τοπική κοινωνία.

- Η ιστορία που έχει στην αγορά της Κρήτης.

- Η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση που μπορεί να παράσχει.


Επιπλέον, βαρύτητα στην επιλογή έχει και το δίκτυο της κάθε εταιρείας, η ευκολία δηλαδή με την οποία μπορεί να προσεγγίσει καταστήματά της ο καταναλωτής, οι διαφημιστικές και προωθητικές της ενέργειες, αλλά η εικόνα του οικείου σημείου που έχει δημιουργήσει στην αγορά.
Το σίγουρο πάντως είναι πώς η Κρητική αγορά των σούπερ μάρκετ αλλάζει χρόνο με τον χρόνο, μήνα με τον μήνα και ο ρυθμός ολοένα και επιταχύνεται.
Το κατά πόσο αυτές οι αλλαγές θα παραμείνουν ουσιαστικά και προς όφελος των καταναλωτών, αυτό μόνο ο χρόνος θα το αποδείξει.