Από τα τελευταία στοιχεία που αφορούν στις κυκλοφορίες και την αναγνωσιμότητα των εφημερίδων, αλλά και από τις εξελίξεις στο μέτωπο των καναλιών, προκύπτει ότι οι συσχετισμοί στα Μέσα Ενημέρωσης αλλάζουν δραματικά εξαιτίας της κρίσης.
Από τα στοιχεία αναγνωσιμότητας και κυκλοφοριών προκύπτει μια γενική πτώση, η οποία όμως δεν είναι ομοιόμορφη. Επίσης δεν είναι ομοιόμορφες και οι εξελίξεις στο μέτωπο των καναλιών, σε σχέση με την οικονομική τους βιωσιμότητα...Στο μέτωπο του Τύπου παρατηρούμε ότι παρά τη φαινομενική κυριαρχία της αντιμεταρρυθμιστικής ρητορικής, οι εφημερίδες με αριστερό κοινό που παραμένουν πιστές στην αντιμεταρρυθμιστική ρητορική, όπως και οι λεγόμενες λαϊκές/σκανδαλοθηρικές εφημερίδες, παρουσιάζουν πολύ μεγαλύτερη μείωση των κυκλοφοριών τους, σε σχέση με αυτές που κινούνται σε μια γραμμή υποστήριξης των μεταρρυθμίσεων (όπως π.χ. η Καθημερινή).
Στους τηλεοπτικούς σταθμούς τα αμείλικτα προβλήματα του Αlter (που οφείλονται σε άλλους πλην του δελτίου ειδήσεων λόγους) και η αποδυνάμωση της πολιτικής επιρροής των υπολοίπων περισσότερο «λαϊκών» σταθμών, σε ό,τι αφορά τα δελτία ειδήσεων, έχουν ως αποτέλεσμα τη σταδιακή αύξηση της -ήδη πολύ ισχυρής- πολιτικής επιρροής του Mega, αλλά και την αύξηση της πολιτικής παρέμβασης του Σκάι, που ακολουθεί εδώ και αρκετά χρόνια μια αντισυμβατική στρατηγική.
Όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν επί μέρους αίτια και διαφορετικές εξηγήσεις. Έχουν παίξει ρόλο ασφαλώς οι επιλογές ανθρώπων και στρατηγικής, η οικονομική διαχείριση κ.λπ.
Παρ’ όλα αυτά υπάρχει μια υπόγεια τάση που ενδεχομένως εξηγεί την κατεύθυνση των σχετικών εξελίξεων και συμπίπτει με άλλα στοιχεία που προκύπτουν το τελευταίο διάστημα από τις έρευνες της κοινής γνώμης. Το γεγονός, δηλαδή, ότι ενώ η κοινή γνώμη προφανώς νιώθει οργή και αγανάκτηση για όσα συμβαίνουν, ταυτόχρονα έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η χώρα πρέπει να αλλάξει πορεία σε σχέση με τις επιλογές των τελευταίων δεκαετιών και αναζητά -προς την κατεύθυνση αυτήν- διέξοδο και καθοδήγηση.
Οι σταθμοί και οι εφημερίδες που εδώ και χρόνια είχαν επιλέξει την ικανοποίηση των συναισθημάτων και τον εντυπωσιασμό ως κυρίαρχη στρατηγική τους, στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται χάνουν έδαφος. Η κοινή γνώμη, η οποία εδώ και πολλά χρόνια ήταν απολύτως προβλέψιμη, εμφανίζεται πολύ περισσότερο προβληματισμένη και αποτραβηγμένη. Δεν έχει ακόμα βρει τρόπο να εκφραστεί, όμως φαίνεται να έχει αρχίσει να συνειδητοποιεί τι επιθυμεί να απορρίψει.
Η διαδικασία αυτή, η οποία μόλις έχει ξεκινήσει, δεν πρόκειται ασφαλώς να κινηθεί γραμμικά και μονοσήμαντα. Θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να ολοκληρωθεί και ενδιαμέσως, καθώς η ελληνική κρίση θα φτάνει στην κορύφωσή της θα υπάρξουν ασφαλώς και αναστολές και οπισθοδρομήσεις.
Όμως η τελική κατεύθυνση είναι σαφής. Και αυτό για τη στρατηγική των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας έχει πολύ μεγάλη σημασία. klik marketing