Ρεπορτάζ : Δήμητρα Σκούφου (από ΤΑ ΝΕΑ)
Στροφή από τα επώνυµα προς τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κάνουν πλέον και οι έλληνες καταναλωτές. Η οικονοµική κρίση,οι αλλεπάλληλες αυξήσεις τιµώναλλά και οιαλλαγές των καταναλωτικών προτύπων τούς ωθούν να καταφύγουν στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) για να αντιµετωπίσουντην ακρίβεια...
Σύµφωνα µε την τελευταίαµελέτη της εταιρείας ΙCAP, o µέσος ετήσιος ρυθµός αύξησης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας την τελευταία τριετία στη χώρα µας ήταν στο 13%, ενώ το 2009 οι πωλήσεις τουςαυξήθηκαν κατά 6%, σε µιαπερίοδο κατά την οποία οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ µάρκετ ήταν στάσιµες. ΕΝΑ ΣΤΑ ΠΕΝΤΕ ΠΡΟΪΟΝΤΑ. Υπολογίζεται από παράγοντες της αγοράς ότι σήµερα το 20% των προϊόντων που γεµίζουν το καλάθι του σούπερ µάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας, ενώ σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις των λιανεµπόρων από την αρχή του χρόνου οι πωλήσεις αυτών των προϊόντων έχουν ενισχυθεί σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες, σε ορισµένες µάλιστα ακόµα και άνω του 50%.
Σύµφωνα µε τη µελέτη της ICAP, κυρίαρχη κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραµένουν τα τρόφιµα που κατέχουν µερίδιο 61% των συνολικών πωλήσεων. Ακολουθούν τα απορρυπαντικά, τα χαρτικά και τα καθαριστικά µε 16%, άλλα χρηστικά είδη όπωςένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικά κ.τ.λ. 12%, ποτά και αναψυκτικά 7% και προϊόντα προσωπικής περιποίησης 4%.
Η ανάπτυξη των ιδιωτικής ετικέτας δεν οφείλεται µόνο στο δυσµενές οικονοµικό κλίµα, τον πληθωρισµό και την ανεργία – παράγοντες που επηρεάζουν την αγοραστική δύναµη των νοικοκυριών – αλλά και στη δηµιουργία ενός νέου τύπου καταναλωτή που δεν ανήκει στιςασθενέστερες οικονοµικά οµάδεςτου πληθυσµού. Οιλιανέµποροι εκτιµούν ότι η αύξηση του µεριδίου των private labels θα συνεχιστείκαι τα επόµενα χρόνια και γι’ αυτό ενισχύουν συνεχώς τα ράφια τους µε νέες κατηγορίες προϊόντων.
ΦΕΤΟΣ «ΤΡΕΧΟΥΝ» ΜΕ 28%. Πρόσφατη έρευνα τηςεταιρείας SymphonyIRI δείχνει ότι το2010 στην ελληνική αγοράτα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 19,5% έναντι του 2009,ενώ φέτος εκτιµάται ότι έχουν ήδη ρυθµό ανάπτυξης 28%. Μάλιστα οικαταναλωτές τα προτιµούν κατά44%, λόγω της χαµηλής τιµής τους. Ετσι αυτά τα προϊόντα έχουν ενισχύσει τη θέση τους στο καλάθιτου παραδοσιακού σούπερ µάρκετ, που πλέον γεµίζει κατά20% µε προϊό ντα ιδιωτικής ετικέταςκαι 80% µε επώνυµα είδη.
Εντυπωσιακό είναι επίσης ότι το ενδιαφέρον των καταναλωτών την περίοδο 2005 -2010) είχε ως αποτέλεσµα τον διπλασιασµό των µεριδίων αρκετών κατηγοριών, ιδιαίτερα τροφίµων. Στις πιοδηµοφιλής κατηγορίες, σύµφωναµε εκτιµήσεις των λιανεµπόρων, είναι τα καθαριστικά (42,4%), τα χαρτικά (34,2%), το ρύζι, τα ζυµαρικάκαι το αλεύρι (35,3%), τα ηµιέτοιµακαι τα κατεψυγµένα προϊόντα (33,8%), ενώ ακόµα και τα γαλακτοκοµικά προϊόντα έχουν ήδη µερίδιο 10,5%.
ΤΖΙΡΟΣ 1,5 ∆ΙΣ. ΕΥΡΩ. Κατά συνέπεια δεν είναι τυχαίο ότι οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχουν εκτοξευθεί σε άνω του 1,5 δισ. ευρώ τον χρόνο, σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις λιανεµπορικώνεπιχειρήσεων, όταν το σύνολο της αγοράς των σούπερ µάρκετ υπολογίζεται σε περίπου 7 δισ. ευρώ.
Στροφή από τα επώνυµα προς τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κάνουν πλέον και οι έλληνες καταναλωτές. Η οικονοµική κρίση,οι αλλεπάλληλες αυξήσεις τιµώναλλά και οιαλλαγές των καταναλωτικών προτύπων τούς ωθούν να καταφύγουν στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) για να αντιµετωπίσουντην ακρίβεια...
Σύµφωνα µε την τελευταίαµελέτη της εταιρείας ΙCAP, o µέσος ετήσιος ρυθµός αύξησης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας την τελευταία τριετία στη χώρα µας ήταν στο 13%, ενώ το 2009 οι πωλήσεις τουςαυξήθηκαν κατά 6%, σε µιαπερίοδο κατά την οποία οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ µάρκετ ήταν στάσιµες. ΕΝΑ ΣΤΑ ΠΕΝΤΕ ΠΡΟΪΟΝΤΑ. Υπολογίζεται από παράγοντες της αγοράς ότι σήµερα το 20% των προϊόντων που γεµίζουν το καλάθι του σούπερ µάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας, ενώ σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις των λιανεµπόρων από την αρχή του χρόνου οι πωλήσεις αυτών των προϊόντων έχουν ενισχυθεί σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες, σε ορισµένες µάλιστα ακόµα και άνω του 50%.
Σύµφωνα µε τη µελέτη της ICAP, κυρίαρχη κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραµένουν τα τρόφιµα που κατέχουν µερίδιο 61% των συνολικών πωλήσεων. Ακολουθούν τα απορρυπαντικά, τα χαρτικά και τα καθαριστικά µε 16%, άλλα χρηστικά είδη όπωςένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικά κ.τ.λ. 12%, ποτά και αναψυκτικά 7% και προϊόντα προσωπικής περιποίησης 4%.
Η ανάπτυξη των ιδιωτικής ετικέτας δεν οφείλεται µόνο στο δυσµενές οικονοµικό κλίµα, τον πληθωρισµό και την ανεργία – παράγοντες που επηρεάζουν την αγοραστική δύναµη των νοικοκυριών – αλλά και στη δηµιουργία ενός νέου τύπου καταναλωτή που δεν ανήκει στιςασθενέστερες οικονοµικά οµάδεςτου πληθυσµού. Οιλιανέµποροι εκτιµούν ότι η αύξηση του µεριδίου των private labels θα συνεχιστείκαι τα επόµενα χρόνια και γι’ αυτό ενισχύουν συνεχώς τα ράφια τους µε νέες κατηγορίες προϊόντων.
ΦΕΤΟΣ «ΤΡΕΧΟΥΝ» ΜΕ 28%. Πρόσφατη έρευνα τηςεταιρείας SymphonyIRI δείχνει ότι το2010 στην ελληνική αγοράτα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 19,5% έναντι του 2009,ενώ φέτος εκτιµάται ότι έχουν ήδη ρυθµό ανάπτυξης 28%. Μάλιστα οικαταναλωτές τα προτιµούν κατά44%, λόγω της χαµηλής τιµής τους. Ετσι αυτά τα προϊόντα έχουν ενισχύσει τη θέση τους στο καλάθιτου παραδοσιακού σούπερ µάρκετ, που πλέον γεµίζει κατά20% µε προϊό ντα ιδιωτικής ετικέταςκαι 80% µε επώνυµα είδη.
Εντυπωσιακό είναι επίσης ότι το ενδιαφέρον των καταναλωτών την περίοδο 2005 -2010) είχε ως αποτέλεσµα τον διπλασιασµό των µεριδίων αρκετών κατηγοριών, ιδιαίτερα τροφίµων. Στις πιοδηµοφιλής κατηγορίες, σύµφωναµε εκτιµήσεις των λιανεµπόρων, είναι τα καθαριστικά (42,4%), τα χαρτικά (34,2%), το ρύζι, τα ζυµαρικάκαι το αλεύρι (35,3%), τα ηµιέτοιµακαι τα κατεψυγµένα προϊόντα (33,8%), ενώ ακόµα και τα γαλακτοκοµικά προϊόντα έχουν ήδη µερίδιο 10,5%.
ΤΖΙΡΟΣ 1,5 ∆ΙΣ. ΕΥΡΩ. Κατά συνέπεια δεν είναι τυχαίο ότι οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχουν εκτοξευθεί σε άνω του 1,5 δισ. ευρώ τον χρόνο, σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις λιανεµπορικώνεπιχειρήσεων, όταν το σύνολο της αγοράς των σούπερ µάρκετ υπολογίζεται σε περίπου 7 δισ. ευρώ.